MHP’deki kaset olayının ardından seçmenin nabzını tutan İKSara’dan çarpıcı anket. MHP seçmeninin sadece yüzde 7′si ‘kaset’ten olumsuz etkilediğini söyledi. En çok beğenilen ikinci parti çıkan MHP’nin baraj sorunu yok.
Türkiye’de ilk kez GPS’li el terminali kullanan firma olarak adını duyuran İKSara şirketi seçimlere 12 gün kala seçmenin nabzını tuttu. MHP’deki kaset olayının ardından yapılan araştırma, seçmenin olaydan büyük ölçüde etkilenmediği yönünde.
Yüzde 23 ‘olumlu etkiledi’ dedi
İKSara, baraj altında kalacağı iddia edilen MHP’nin seçmen kitlesine özel olarak kasetlerin kararlarını nasıl etkilediğini sordu. Buna göre, ‘MHP’li politikacılar hakkında çıkarılan kasetler sizin kararınızı nasıl etkiledi?’ sorusuna MHP seçmeninin yüzde 70′i ‘etkilemedi’, yüzde 23′ü ‘olumlu etkiledi’ derken, sadece yüzde 7′si ‘olumsuz etkiledi’ yanıtını verdi. Kararsız seçmenlerin yüzde 50′si ‘etkilemedi’, yüzde 9′u ‘olumlu etkiledi’ derken, yüzde 41′i ‘olumsuz etkiledi’ diyor. Toplam seçmenlerin ise yüzde 56′sı ‘etkilemedi’, yüzde 17′si ‘olumlu etkiledi’ yanıtını verirken, yüzde 28′i ‘olumsuz etkiledi’ görüşünü beyan ediyor.
SP Ve HAS Parti listeye girdi
İKSara seçmene ‘Kendi partiniz dışında bir partiye oy verseydiniz hangi partiyi tercih ederdiniz?’ sorusunu da yöneltti. Buna göre, AKP seçmeninin yüzde 23′ü MHP’ye, yüzde 18′i Saadet Partisi’ne, yüzde 12′si HAS Parti’ye, yüzde 11′i CHP’ye ve yüzde 4′ü BDP’ye vereceğini söylüyor. CHP seçmenin bu soruya yanıtı yüzde 32 ile MHP, yüzde 10 ile AKP, yüzde 4 ile BDP, yüzde 2 ile SP ve yüzde 1 ile HAS Parti oluyor. MHP seçmenin ikinci parti sıralaması ise şöyle: Yüzde 27 CHP, yüzde 26 AKP, yüzde 7 Saadet Partisi, yüzde 4 Has Parti ve yüzde 1 BDP. BDP seçmenine baktığımız zaman ise yüzde 25′i AKP, yüzde 25′i CHP’yi tercih edeceğini belirtirken, yüzde 6′sı Saadet Partisi, yüzde 2′si Has Parti ve yüzde 1′i MHP diyor.
Aaltı kişiden biri hala emin değil
Ancak seçmene ’12 Haziran seçimine kadar oyunuzu vereceğiniz parti değişir mi?’ sorusu da yöneltildi. Bu soruya AKP seçmeninin yüzde 84.6′sı, CHP seçmeninin yüzde 89.9′u, MHP seçmeninin yüzde 90.0′ı, kararsız seçmenin yüzde 25.1′i ve toplam seçmenin yüzde 84.1′i ‘değişmez’ yanıtını verdi. Öte yandan, AKP seçmeninin yüzde 15.4′ü, CHP seçmeninin yüzde 10.2′si, MHP seçmeninin yüzde 10.1′i, kararsızların yüzde 74.9′u ‘değişebilir’ dedi. Buna göre, toplam seçmenin yüzde 15.9′u hala oyunun değişebileceği sinyalini veriyor. İKSara’nın Genel Müdürü Yard. Doç. Dr. Çağdaş Şirin, ‘Bir başka ifadeyle her 6 seçmenden biri potansiyel olarak oyunu son iki haftada değiştirebileceğini ifade etmektedir’ diyerek, kararsızlardaki azalmaya rağmen halen kişilerin tercihlerinden kesin emin olmadıklarına dikkat çekiyor.
Kararsız seçmenin oranı 4,5′e indi
Ankete katılan seçmenlere ‘Bu pazar seçim olsa oyunuzu hangi partiye verirsiniz?’ sorusu yöneltildi. Mayıs başında yüzde 7.5 olan kararsız seçmenlerin oranı yüzde 4.5′in altına indi. İKSara oranın yüzde 5′in altına düşmesi nedeniyle genel sonuçları
kararsızları dengeli dağıtmadan okurlara sunduğunu belirtiyor.
Her beş seçmenden biri MHP’ye oy verebilir
İKSara’nın Araştırma Direktörü New York Üniversitesi’nden Doç. Dr. Selçuk Şirin bu verilerin ‘MHP ve BDP seçmenlerinin hem CHP, hem de AKP’ye eşit mesafede durması’ bakımından önem taşıdığına işaret etti. Doç. Dr. Şirin sonuçlara ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: MHP bu seçimin en beğenilen ikinci partisi. Başka partilere oy veren her 5 seçmenden biri MHP’ye oy verebilir. Her 10 seçmenden biri CHP’ye oy verebilir. SP ve HAS Parti’nin en çok beğenilen ikinci parti sıralamasında ilk sıralarda yer alması dikkate değer’ değerlendirmesini yapıyor.
Olumsuz etki kadınlarda daha yüksek oranda
MHP seçmenindeki kaset etkisine kadın erkek oranları olarak baktığımız zaman, MHP’li erkek seçmenlerin yüzde 70′i ‘etkilemedi’, yüzde 24′ü ‘olumlu etkiledi’, yüzde 6′sı ise ‘olumsuz etkiledi’ diyor. Kadın MHP’li seçmenlerin ise yüzde 69′u ‘etkilemedi’, yüzde 22′si ‘olumlu etkiledi’, yüzde 9′u ise ‘olumsuz etkiledi’ görüşünü dile getiriyor.
AKP tabanı habersiz
MHP’yi sarsan kaset İKSara’nın anketinde önemli yer tuttu. Seçmene MHP yöneticileri hakkında çıkartılan kasetlere ilişkin ne kadar bilgi sahibi oldukları soruldu. Seçmenlerin yüzde 14′ü konu ile ilgili ‘çok bilgi sahibi olduğunu’ söylerken, yüzde 47′si ‘az bilgi sahibiyim’, yüzde 39′u ise ‘bilmiyorum’ yanıtını verdi. Kasetlerden en habersiz kesim yüzde 43 oranında ‘bilmiyorum’ diyen AKP tabanı. Bununla beraber, ‘çok bilgi sahibiyim’ diyenlerde şampiyonluğu yüzde 30 ile MHP seçmeni göğüslüyor.
AKP ve CHP tabanları reklamlarından memnun
‘En iyi reklamı AKP’nin yaptığını’ düşünenlerin oranı AKP seçmeninde yüzde 84, CHP seçmeninde yüzde 17, MHP seçmeninde yüzde 31, bağımsızlarda yüzde 26, kararsızlarda yüzde 24 oldu. ‘En iyi reklamın CHP reklamları’ olduğunu düşünenlerin oranı AKP seçmenlerinde yüzde 10, CHP seçmeninde yüzde 75, MHP seçmeninde yüzde 21, bağımsızlarda yüzde 23, kararsızlarda yüzde 25 olarak gerçekleşti. Aynı soruya ‘MHP’ yanıtını verenlerin oranı AKP seçmeninde yüzde 1, CHP seçmeninde yüzde 2, MHP seçmeninde yüzde 40, bağımsızların seçmen tabanında yüzde 1, kararsızlarda yüzde 6 oldu. ‘En iyi reklamı BDP destekli bağımsızların yaptığını’ düşünenlerin oranı AKP, CHP ve MHP seçmeninde 0 olurken, bağımsızların seçmeninde yüzde 43 ve kararsızlarda yüzde 1.
‘Bu seçim döneminde en iyi reklamı hangi parti yapıyor?’ sorusu da yöneltildi.
Toplam seçmenin yüzdelik yanıtları şöyle sıralandı:
AKP: Yüzde 51
CHP: Yüzde 31
MHP: Yüzde 6
BDP (Bağımsız): Yüzde 3
Akşam
0 yorum:
Yorum Gönder